Interview met coach Sander

Het verhaal van mobiliteitscoach Sander

Wat doe je als mobiliteitscoach wanneer je door corona niet meer naar werknemers en werkgevers toe kan en persoonlijk contact weg valt? Wij vroegen het aan Sander, mobiliteitscoach bij ttif & werk. Naast dat deze tijd een aantal uitdagingen met zich meebrengt, levert het ook veel op! Waaronder: geen reistijd en dus meer tijd voor coaching van werknemers. Hoe het werk voor Sander veranderd is en hij hoe hij hier mee omgaat? Je leest het in het onderstaande interview.

Een goede werk/privé balans – een actueel topic in deze tijd – hoe zorg jij hiervoor?
Dit gaat me goed af! Ik kan goed omgaan met de veranderende situatie. Naast mijn werk als mobiliteitscoach besteed ik mijn vrije tijd aan sport en ben ik veel met muziek bezig. Daarnaast pak ik klusjes op in het huis en besteed ik wat meer aandacht aan tuinieren. Zo blijf je bezig en hou je afwisseling.

Wat ik mis? Ik mis wel echt de sport op tv, de fantastische sportzomer die 2020 markeerde gaat aan onze neus voorbij.

Wat is er op dit moment anders in je werk?
De kracht van ons werk ligt voor een groot deel in het persoonlijke contact met de werknemer en de werkgever. Vanuit dat contact kun je goed adviseren. Dit  gaat nu via een scherm in plaats van dat we op locatie afspreken. Bij videobellen kan het technische aspect in het begin even moeilijk zijn. We hebben nu geen reistijd meer en kunnen daardoor werknemers meer helpen. Een enorm voordeel! Het persoonlijke contact met de werknemer mis ik wel.

Heb je tips voor een goede werk privé balans?
Een juiste balans vind ik heel belangrijk in mijn functie. Ik ga een vaste tijd naar bed en sta op een vaste tijd op. Mijn dag verloopt gestructureerd, zodat ik een goed ritme blijf houden. Daarbij werk ik zo veel mogelijk dezelfde tijden en heb ik aandacht voor voldoende rustmomenten. De kans op langere werkdagen is wel aanwezig, maar ik plan eigenlijk nooit iets in na 18:00 uur. Met een goede structuur kun je erop vertrouwen dat collega’s hun verantwoordelijkheid nemen en er voor elkaar zijn wanneer nodig. De belangrijkste tip die ik voor anderen heb is: beweeg! Zeker als je een zittend beroep hebt, beweeg je al snel een stuk minder. Ik zorg ervoor dat ik dagelijks beweeg of sport.

Hoe houd je contact met je collega’s?
Als mobiliteitscoach sta je vooral in contact met werknemers. Je collega’s (video)bel je soms. Ik kies nu wel vaker voor videobellen dan gewoon bellen en ik denk dat dit na deze periode ook wel een blijvertje wordt. Deze periode heeft het werk veranderd. We hoeven namelijk niet alle trajecten op locatie te doen, maar veel contacten kunnen ook goed digitaal verlopen. Hier zien we ook kansen die voor zowel opdrachtgever als kandidaat tot nieuwe successen kunnen leiden, door voornamelijk snelheid en flexibiliteit.

Menu